Friday 10 June 2011

Majikan di Sabah diingatkan hari ini cuti bergaji

KOTA KINABALU: Para majikan di Sabah diingatkan bahawa hari ini (Jumaat) adalah juga merupakan hari cuti bergaji bagi para pekerja di negeri ini di bawah peruntukan Ordinan Buruh (Sabah Bab 67).
Satu kenyataan dari Jabatan Tenaga Kerja Sabah berkata majikan yang menghendaki pekerja mereka berkerja hari ini perlu dibayar di bawah peruntukan Ordinan buruh itu.
Pekerja mereka berhak mendapat bayaran gaji atas kadar tidak kurang daripada tiga kali ganda kadar gaji biasa mereka.
“Jika mereka bekerja lebih masa, mereka berhak dibayar tidak kurang daripada tiga (3) kali ganda kadar biasa mereka,” katanya.
Kenyataan itu berkata jika mereka tidak dikehendaki bekerja pada hari tersebut, mereka adalah berhak mendapat bayaran gaji atas kadar biasa.
Katanya, kegagalan membayar gaji mengikut peruntukan undang-undang seperti yang ditetapkan adalah satu kesalahan di bawah peruntukan Ordinan Buruh itu dan majikan bolah didakwa dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak melebihi RM10,000.
Pada Malam Khamis, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan 31 Dis (hari ini) sebagai cuti umum sempena kejayaan skuad bola sepak negara menjuarai Piala AFF Suzuki 2010 selepas menumpaskan Indonesia dengan agregat 4-2, menamatkan penantian selama 14 tahun.

No comments:

Post a Comment